tirsdag 5. april 2016

Fotballsquash, eller vindusknuseren

Vindusknuseren
Dunk, dunk, dunk, dunk, KRÆSJ!

Noen minner tar du med deg hele livet. Lyden av ballen mot husveggen. Vinduet på boden som knuses. Lillebror som løper skrikende ut av boden.

Fotballsquash

(Video: Håkon "Fat Musonda" Gran)

En av favorittøvelsene mine når jeg begynte å spille fotball var noe jeg kaller fotballsquash. Øvelsen er enkel nok: alt du trenger er en vegg og en ball, ballen skal ikke i bakken, og den skal sendes videre på så få touch som mulig.

Etter å ha skremt vettet av Stian, lillebroren min, tenkte jeg imidlertid at det kunne være lurt å utføre akkurat denne øvelsen på en av de vindusløse murveggene på Bjarnetjønna barneskole. Etter timer, dager, måneder og år med repetering av denne øvelsen, følte jeg meg etter hvert såpass trygg på ferdighetene mine at jeg igjen kunne utføre øvelsen selv i nærheten av vinduer. Muligheten for at et vindu kan knuses hjelper jo meg også litt med å holde konsentrasjonen oppe.

Her i Siakasipa ble fotballsquash lenge spilt mot en av veggene på Simusuka-huset. Nå har imidlertid Musonda, minstemann i huset, fattet interesse for fotballsquash, og etter et par nesten-uhell (som i videoen) blir øvelsen igjen utført på en vindusløs murvegg på ei barneskole.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar